Uit de cijfers die ik opvroeg bij het kabinet voor digitalisering kan ik vandaag, bijna 3 maanden na de lancering, alvast 4 conclusies trekken:
- Er waren 2,2 miljoen downloads van de app, dus dat klinkt goed. Maar schijn bedriegt, een download betekent niet noodzakelijk dat de app ook wordt ingeschakeld, effectief wordt gebruikt of nadien niet wordt verwijderd. Dat wordt ook duidelijk in de volgende conclusie:
- Sinds 30 september hebben 20.000 mensen die de app geïnstalleerd hadden positief getest. Maar, in die periode testte een klein half miljoen Belgen positief op het virus. Dat is dus slechts 4% van de bevestigde gevallen.
- Nog erger: slechts de helft van de mensen die besmet is geraakt, maakt effectief gebruik van de functie om anderen te verwittigen. Dat brengt het totaal op 2% van alle infecties.
- Wat ook opvalt: Vlamingen maken het grootste deel uit van de gebruikers, dat is te verwachten aangezien er 60% Vlamingen zijn t.o.v. 40% Franstaligen. Maar zelfs bijgesteld om daarmee rekening te houden blijken Vlamingen met kop en schouders de grootste gebruikers. Ongeveer een kwart van de Vlamingen heeft de app gedownload; bij de Franstaligen is dat slechts 15%.
Conclusie: De regering ontloopt haar verantwoordelijkheid en moet veel meer inzetten op promotie van de app, ondermeer met een brede campagne gedragen door BV’s en influencers die de app aanprijzen.
Dat Franstaligen de app minder downloaden, roept alleszins vragen op. Speelt een verschil in attitude met betrekking tot privacy een rol, heeft het te maken met de digitale penetratiegraad of speelt er nog iets anders? Men zou dit zeker moeten onderzoeken.