Bpost zou de wet overtreden hebben door het op akkoordjes te gooien met andere betrokken partijen, om toch maar dat lucratieve contract binnen te halen. Die concessie moest nu richting volgend jaar absoluut worden vernieuwd, weliswaar voor een lager concessiebedrag van 125 miljoen euro per jaar. Maar wat bleek? Twee andere spelers dan bpost, de postbedelingsbedrijven PPP en Proximity brachten een bod uit dat veel goedkoper uitkomt, de ene voor de krantenbedeling, de andere voor de bedeling van de tijdschriften. Logisch: die subsidie was al van in den beginne artificieel hoog, gewoon om bpost via die weg extra overheidsgeld toe te stoppen.
Alle middelen zijn goed voor de PS
Wettelijk gezien kan de regering de nieuwe concessie onmogelijk nog aan bpost gunnen, gelet op de geldige lagere offertes van die twee concurrenten. Ondertussen gaan bij de vakbonden van bpost alle alarmbellen af. Daar schermt men met groot banenverlies, in een verkiezingsjaar, wat vooral de PS in een bijzonder lastig parket brengt. De Franstalige socialisten proberen daarom al een week lang aan ‘damage control’ te doen met allerhande creatieve pistes, zoals het tijdelijk verlengen van de vorige concessie aan bpost, of zelfs het vervangen van de concessie door een fiscale korting op abonnementen van papieren kranten. “Alle middelen zijn goed voor de PS om de concessie vooral niet aan een concurrent van bpost te moeten gunnen”, stelt Freilich vast. “Hoe lang nog gaan we het belang van één bedrijf voorrang geven boven het algemene belang? Dit is beschamend voor de politiek!”
Gekonkelfoes
Freilich: “Volgens vicepremier Pierre-Yves Dermagne (PS) en bevoegd minister De Sutter (Groen) zijn de concessie en subsidies ‘belangrijk voor onze democratie’. Bizar. In Nederland, Duitsland en alle andere landen van Europa bestaat zo’n subsidie niet. Ook daar hebben ze een bloeiend krantenlandschap. Het gekonkelfoes door bpost in de achterkamertjes, iedereen ziet het nu. Bpost misloopt de concessie, dus probeert de regering de regels aan te passen. Dat is onaanvaardbaar. Het algemeen belang moet voorgaan op het particuliere belang van één bedrijf.”