U heeft nog geen toestemming gegeven om noodzakelijke cookies te plaatsen. Accepteer de nodige cookies om deze content te zien.
Met de P-plaat kunnen federale parlementsleden toegang krijgen tot de parking op het plantsoen voor de Kamer en mogen ze ook op straat parkeren in de zones die met P staan aangeduid.
Deze bijzondere plaat komt ook van pas bij officiële bezoeken of wanneer je in een politie-escorte wordt begeleid bij manifestaties of meerijdt in een colonne van belangrijke gasten zoals ministers of buitenlandse leiders.
Bijzonder aan de P-plaat is dat die het originele kenteken van je wagen niet vervangt, maar als “bijkomende” plaat wordt gedefinieerd. Dat betekent dat je twee inschrijvingsbewijzen krijgt voor dezelfde wagen en dat het verzekeringsformulier ook beide nummerplaten noteert.
Deeltijds
Sommige collega’s kiezen ervoor om die nummerplaat heel de tijd te gebruiken, anderen behoeden zich daar dan weer voor, in de vrees het mikpunt te worden van agressie of op sociale media te belanden bij de minste uitschuiver op de baan. Legendarisch was het incident met toenmalig Vlaams parlementslid Jean Marie Dedecker die door een radioluisteraar live op antenne werd verklikt toen hij te snel reed tijdens een periode met SMOG alarm.
Zelf heb ik de voorbije jaren vaak geschipperd met die plaat, soms aan voor officiële bezoeken, dan weer afhalen voor een vakantie naar het buitenland,… Zo’n gedoe met vijsjes vooraan en achteraan raakte ik op den duur dan ook beu.
James Bond
Als oplossing moest ik onwillekeurig denken aan James Bond en zijn legendarische Aston Martin DB5 met roterende nummerplaat. Opdat de Britse geheim agent onopvallend zou kunnen rondrijden in zowel Groot-Brittannië, Frankijk als Zwitserland had de ingenieuze Q een systeem met ‘roterende nummerplaathouder’ bedacht.
Dat moet toch ook in het echt mogelijk zijn, dacht ik bij mezelf… En inderdaad, op eBay kon ik zo’n knap systeem inderdaad op de kop tikken. De bijgevoegde disclaimer stelde wel dat het systeem enkel bedoeld was om tijdens autoshows te gebruiken. Ik ging daarom even te rade bij een aantal mobiliteitsjuristen en vroeg hen of ik zo’n systeem mocht installeren.
Een ongewone vraag, vonden ze zelf. Hun opmerkingen waren de volgende: zorg er altijd voor dat zowel de voorste als de achterste plaat hetzelfde kenteken is en verander de nummerplaat zeker niet tijdens je traject (of nog erger, tijdens een trajectcontrole) op de openbare weg.. Wat ik uiteraard nooit van plan ben geweest.
Politie
Deze week kwam het systeem dan eindelijk toe en kon ik dit voor het eerst in de praktijk uittesten.
s’ Ochtends mijn zoontje op school afgezet met de ‘standaard’ nummerplaat, daarna moest ik naar mijn eerste werkvergadering en dus ‘in functie’, deze keer met de P plaat. Geen lastig gedoe meer met schroefjes, geen vuile handen of een bijna gescheurde broek. Eén druk op de knop en het was gefikst!
Voor de agent vlakbij de schoolpoort was het toch schrikken, maar eens ik uitgelegd had wat er gebeurde moest hij er hartelijk mee lachen.
Of ik ook nog andere James Bond wagensnufjes (mitrailleur, oliespoor, rookscherm of schietstoel) heb geïnstalleerd? Daarover geef ik geen commentaar. Dat is louter een gerucht wat ik noch kan bevestigen of ontkennen! Dank voor uw begrip.