Michael Freilich: “Er bestaan consumentenrechten. Er bestaat een charter met de sector. Toch wordt de burger vandaag door energiebedrijven aan het lijntje gehouden, letterlijk en figuurlijk. We vernamen in de media dat u actie zou ondernemen. De vraag die ik, en vele andere burgers, ons daarbij stellen is deze: waarom heeft het zo lang geduurd? Deze energiecrisis is niet nieuw en het miskennen van de consumentenrechten door energiebedrijven evenmin. Dit duurt al veel langer dan de Russische inval. De Vlaamse Energieleverancier is failliet gegaan in 2021. Ook toen al waren er problemen. Waarom grijpt u nu pas in?” 
In haar antwoord bevestigde staatssecretaris Eva De Bleeker dat de situatie onaanvaardbaar is en beloofde ze actie. Daarbij vermeldde ze dat haar diensten liefst 1634 formele klachten hadden ontvangen over wanpraktijken door energiebedrijven. 


Michael Freilich beloofde deze zaak niet te lossen, wegens het grote belang daarvan voor de burger: “U wordt vandaag bejubeld voor wat u gaat doen. Wij gaan erop toezien dat wat u zegt ook zal gebeuren. Sommige energieleveranciers gebruiken de consument via de voorschotfactuur als renteloze bank. Dat is onaanvaardbaar in deze tijden van koopkrachtcrisis. Wij houden u aan uw engagement.”